De Nederlandsche Bank ziet vooralsnog niets in de plannen van ING om bedrijven inzicht te geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank.

Dat zei DNB-president Klaas Knot donderdag tegen televisiezender RTLZ.

“We hebben hier fundamentele vragen over, is dit nou het nieuwe verdienmodel dat we met de banken moeten nastreven?”, vroeg Knot zich af. “Vertrouwen is een groot goed en we hebben gezien dat mensen zich grote zorgen maken dat het oncontroleerbare vormen gaat aannemen. Zodra dat soort zorgen terecht blijken dan denk ik dat we dit niet moeten doen.”

ING krijgt volgens Knot nog een kans om DNB ervan te overtuigen dat het voorstel wel een goed idee is. ,,Maar het is duidelijk dat de bewijslast bij de bank ligt”, voegde hij daaraan toe.

ING wil betaalgedrag klanten benutten

ING heeft zo’n 4,2 miljoen bankklanten in Nederland en die leveren met hun betalingen een schat aan informatie op. De bank wil informatie over betalingsgedrag doorspelen aan bedrijven, zodat die gerichter advertenties kunnen aanbieden, zei directeur particulieren Hans Hagenaars van ING maandag tegenover Het Financieele Dagblad.

De bank liet in eerste instantie in het midden of ze zelf geld gaat verdienen aan het beschikbaar stellen van klantgegevens.

Betaalgedrag klanten

“We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, gaf directeur Hagenaars aan tegenover de krant. Die informatie is waardevol voor adverteerders. “Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen”, aldus Hagenaars.

ING begeeft zich met zijn plannen op een markt die gedomineerd wordt door zoekmachinegigant Google en wil met deze stap zijn dominante positie op de markt voor betalingsverkeer verdedigen.

Klanten moeten toestemming geven

In een verdere toelichting op de plannen gaf  een woordvoerder van ING tegenover NU.nl aan: “Wij stellen de klantgegevens niet beschikbaar aan derden. We maken eigen analyses en zullen klanten ook zelf aanbiedingen van derden doen. Daarnaast moeten klanten expliciet aangeven dat ze mee willen doen. Het is een opt-in programma.”

Onder meer de Consumentenbond reageerde kritisch op de plannen van ING.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl